
%20(170%20x%2090%20cm)%20(94_598%20x%20120_694%20cm.png)

.png)
Elke leerling heeft recht op onderwijs dat zoveel mogelijk aansluit bij wat hij/zij nodig heeft. Alle leerlingen profiteren van goed onderwijs en van een goed uitgebouwd GOK- en zorgbeleid. Bovendien zullen leerlingen uit kansengroepen en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften daar extra voordeel uit halen. Maatregelen op schoolniveau en klasniveau gaan daarbij hand in hand.
_edited.png)
Ons zorgbeleid is gebaseerd op het ‘Vademecum zorg van het katholiek basisonderwijs’.
Het zorgcontinuüm als inspiratiebron
Het zorgbeleid op school verloopt volgens het zorgcontinuüm. Dat kent vier welomschreven fases:
-
Brede basiszorg (fase 0)
-
Verhoogde zorg (fase 1)
-
Uitbreiding van zorg (fase 2)
-
Doorverwijzing naar een school op maat (fase 3)
De fases vloeien in elkaar over. Wat je voor een leerling doet in fase 0, neem je ook mee naar de volgende fase, wat je doet in fase 1 neem je mee naar 2 …

Fase 0: brede basiszorg
We creëren een krachtige leeromgeving en proberen de leerstof af te stemmen op de behoeften van de leerling. De klasleerkracht is in deze fase de spilfiguur.
De zorgleerkrachten ondersteunen de leerkrachten hierbij.
Fase 1: verhoogde zorg
Als we ondervinden dat de basiszorg niet volstaat, wordt er na overleg andere acties ondernomen. REDICODIS: remediëren, differentiëren, compenserende en dispenseren.
De klasleerkracht, zorgleerkracht, ouders of zorgco kunnen aangeven dat er meer moet gebeuren. We bepalen deze acties naar gelang de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling. Op onze school betrekken we het CLB graag snel. Het kan zijn dat we ook met hen kinderen in deze fase bespreken.
In deze fase volgen we ook de kinderen op die ondersteunen krijgen van externen zoals logo’s, kiné’s en psychologen. De zorgcoördinator volgt dit mee op in nauw overleg met de klasleerkracht.
Fase 2: Uitbreiding van zorg
Als de vorige twee fases ontoereikend zijn gaan we als school opzoek naar hoe we de leerling nog verder kunnen begeleiden en helpen.
Hierbij wordt steeds het CLB (Centrum voor Leerlingenbegeleiding) betrokken, zij kunnen mee zorgen dat de juiste aanpak, ondersteuning of hulp opgestart kan worden. Wij werken op school samen met Vrij CLB de Wissel.
Indien een leerling een GC-verslag of IAC verslag heeft werken we nauw samen met het leersteuncentrum.
Deze leerlingen worden besproken op een MDO.
Fase 3: Individueel aangepast curriculum
De inspanningen die wij als school doen om de nodige zorg voor een leerling te realiseren, leveren niet altijd voldoende op. Wanneer we merken dat een leerling geen nieuwe stappen zet en zich niet ten volle ontwikkelt, gaan we altijd in overleg met ouders, CLB en alle betrokkenen.
Er wordt samen afgestemd of het nodig is om over te stappen op een IAC-verslag.
Hierna wordt er een individueel traject opgesteld voor deze leerling waarbij hij/zij zoveel mogelijk aansluit bij de klas.
Wanneer er meer noden zijn voor de leerlingen dan wij als school kunnen bieden, kan er gekeken worden naar een overstap naar een school op maat.
Sinds het schooljaar 24’-25’ hebben we het regenboogklasje waar onze kleuters met een IAC de kans krijgen om op hun eigen tempo te groeien en te ontdekken.
